Uzaktan çalışan bir ekibi yönetmenin püf noktası iletişim ve şefkatli ilişkiler geliştirmekten geçiyor. Etan Smallman bildiriyor.
Rağbet gören cam kenarındaki çalışma masası, esnek çalışma saatleri ve şık bir kahve makinesine erişim…Bunların tümü işle ilgili daha olumlu hisler beslememize yardımcı olabilir, ancak iyi bir patrona sahip olmanın önemiyle(1) kıyaslandıklarında pek de ön sıralarda yer almıyorlar.
Gallup’ın 2017 State of the American Workplace(2) [Amerika’da İş Yerlerinin Durumu] araştırmasına göre, ABD’deki çalışanların yaklaşık yarısı berbat bir patrondan kaçmak için işlerini bırakmış. Çalışanların yalnızca %21’i performanslarının "kusursuz bir çalışma sergilemek için onları motive edecek şekilde yönetildiği" görüşünde. Aksine farklı araştırmalar(3), ekibinin katılımını sağlayabilen bir patronun daha yüksek üretkenlik düzeyleri ve daha düşük çalışan sirkülasyonu maliyetleri bekleyebileceğini gösteriyor.
Bir ekip yönetiyorsanız, kendinize bu ikinci türdeki lider haline gelmek için ne yapmanız gerektiğini soruyor olabilirsiniz. Özellikle de uzaktan çalışan bir ekibi yönetiyorsanız… Neyse ki, en çok satanlar listesinde yer alan yazar ve kendini "Mutluluk Doktoru" olarak adlandıran Andy Cope(4) imdadınıza yetişiyor. Cope, on yıldan fazla süredir olumluluğun diğerlerini esinlemesi üzerindeki etkisini araştırıyor ve bir liderin görevinin insanları esinlemek değil, insanlardan esinlenmek olduğunu söylüyor.
Son kitabı Leadership: the Multiplier Effect’in(5) piyasaya sürülmesinin ardından, Cope bunun yeni esnek çalışma dünyasındaki uygulamalarını keşfe çıkıyor.
Harika bir liderin temel bileşenleri nedir ve bununla ilgili düşünceler son yıllarda ne düzeyde değişikliğe uğradı?
Andy Cope: Geçmişte bir yöneticinin sürekli çalışanlarını izlemesi, başlarında durması ve onlara emirler yağdırması gerektiğini; insanlara emir verdiğiniz sürece söylediklerinizi yapacaklarını düşünürdük. Elbette durum bundan ibaret değildi. Birçok kişi, kontrolcü ve mikro yönetici bir patron bakmazken işi bırakma eğilimi gösteriyor.
Neyse ki, iş dünyası son zamanlarda çok değişti. Henüz güçlerini hatalı bir şekilde kullanan kötü liderler de olsa, modern liderlik insanların istekli bir şekilde kendi iş tanımlarının ötesine geçmesini sağlamakla ilgili.
Bunu söylemek kolay olsa da, yapmak o kadar kolay değil. Bu çalışanlarınızın sizi sorgusuz sualsiz kabul etmesini sağlamanız gerektiği anlamına geliyor. Size saygı duymalarını ve güvenmelerini sağlamalısınız.
İlham nerede devreye giriyor?
AC:Kimileri lider olarak herkese ilham vermeniz gerektiğini düşünür; fakat bu doğru değildir. Araştırmalarım "ilhamın" sizde başladığı düşüncesine odaklanıyor.
1980lerde Britanya’nın gözde mısır gevreği markası "Çocukların Merkezi Isıtması" sloganıyla bir reklam(6) yayınlamıştı. Bu reklamda, küçük bir erkek çocuğu bir kase mısır gevreği yiyordu ve etrafında turuncumsu bir parıltı beliriyordu. Tüm arkadaşlarıyla okula doğru yürürken, enerjisi arkadaşlarını da aydınlatıyordu. İşte modern liderliğin böyle olduğunu düşünüyorum. Çalışma arkadaşlarınıza enerji, tutku ve olumluluk aşılamanız için öncelikle ilham kaynağı bir lider olmanız gerekir.
Modern dünya merhametsizdir. Çoğumuz uzun saatler çalışıyoruz, dolayısıyla asıl soru cazibenizi ve coşkunuzu nasıl koruyacağınızdır. Doktora tezim "Britanya’nın kamu sektöründe mutluluk, olumluluk ve gelişime"(7) odaklanıyordu ve çevresindekilerde duygusal bir yükselişe sebep olan insanları inceliyordu. Ben bu insanlara merkezdeki yüzde iki diyorum. Bu insanlar nüfusun en mutlu, en neşeli ve en yüksek enerjili yüzde ikilik dilimine karşılık geliyor. İşte iyi liderlerin öykünmesi gerekenler bu insanlar.
Patronlar bunu gerçekten heyecan verici bir fırsat olarak görmeliler. Bu ekibiniz, müşterileriniz ve daha fazlasına mutluluk ve olumluluk akışını sağlayacak olumlu bir dalgalanma etkisi yaratma şansı doğuruyor.
En çok satanlar listesinde yer alan yazar ve kendini "Mutluluk Doktoru" olarak adlandıran Andy Cope
Bu uzaktan çalışan bir ekibi yönetirken zorlayıcı değil mi?
AC: Ben insanlara "Kiralık bir aracı iade etmeden önce yıkar mıydınız?" diye soruyorum. Çoğu kişi araç onların olmadığı ve pek umurlarında olmadığı için yıkamayacaklarını söylüyor. Ancak insanlara kendi araçlarını sorduğunuzda yanıt değişiyor. Araç size ait olduğunda, aracı temiz ve düzenli tutmak için zaman ayırırsınız. Bu işlerimiz için de geçerlidir. Lider olarak, insanların işlerine önem vermesini istiyorsanız, onların işi sahiplenmesini sağlamalısınız.
Fakat söz konusu uzaktan çalışma olduğunda, vurgu iletişim ve güven üzerinde olmalı. Amerikalı psikoterapist Dr. John Gottman olumlu iletişim(8) üzerinde 40 yıl boyunca araştırmalar yaptı. Gottman, iş yerinde olumsuz olduğumuz sürenin üç katı kadar olumlu olmaya çabalamamızı öneriyor. Bu bir çalışma arkadaşınızı eleştirdiğiniz her sefer için, bu kişiye üç olumlu şey söyleyerek dengelemeniz gerektiği anlamına geliyor.
Aslında, gerçekten yüksek performanslı bir ekip geliştirmek istiyorsanız, Dr. Gottman her eleştirel yoruma karşılık altı olumlu yorum gibi bir oranı öneriyor(9).
Uzaktan çalışanların yöneticilerinin geliştirmeleri gereken temel özellikler nelerdir?
Modern liderliğin üç "İ"si, ilişkiler, ilişkiler ve ilişkilerdir. Eğer çalışanlarınız uzakta ise, lider olarak daha fazla duygusal zeka gereksinimine karşılık verebilmelisiniz. Uzaktan çalışan kişiye karşı duyarlı olmalı ve onlardan en iyi sonuçları alabilmek için ne yapmanız gerektiğini anlamalısınız.
Standart bir çözüm yoktur. Ben uzaktan çalışan bir ekip yönetiyorum ve motive etmek için her gün telefon etmem gereken ve o gün nelerin iyi gittiğini sormam gereken kişiler olduğunu biliyorum. Bunun yanında ben yalnızca ayda bir kez Skype aracılığıyla haber almaktan oldukça memnun olanlar da var. Doğru insanlarla doğru düzeyde iletişimi kurmak çok önemlidir.
Uzaktan çalışanlardan en iyi şekilde nasıl verim alabilirsiniz?
Çalışanlarınız kendilerini bir işte mi, kariyerde mi yoksa yerine getirmek için yaratıldıkları bir görevde mi görüyorlar? İnsanların işlerine yaklaşımları büyük bir fark yaratır. Eğer sadece bir "iş" olarak görüyorlarsa, ona yatırımları düşüktür. "Kariyer" olarak görüyorlarsa, daha uzun vadeli bir görüşleri vardır ve daha fazla yatırım yapmayı düşünürler. Eğer yaptıkları şeyi, yapmaları gereken şey olarak görüyorlarsa ise, asıl o zaman buna tamamen kendilerini verirler.
Doktora araştırmam esnasında, bu merkezdeki yüzde ikilik dilimdekilerin tümünün bir kariyer ya da görev aşkı olarak tanımladıkları bir görevde çalıştıklarını düşündüklerini keşfettim. Yaptıklarıyla ilgili bir amaç hissine sahipler. Dışarıdan birisi çağrı merkezinde çalışan birine bakıp, bunu yalnızca bir "iş" olarak görebilir. Merkezdeki yüzde iki ise, müşterilere yardımcı olmanın değerini, o görevde evlerine kazanç götürmekten ötede bir anlamı görürler.
Uzaktan çalışmanın iş gücü kendi kendine motive olabilen kişilere bağlıdır. Çünkü fiziksel olarak bu insanları sürekli izleyemezsiniz. İş yerinde motivasyon üzerine gerçekleştirilen bir Gallup araştırmasında(10), katılımcılara "İş yerinde birileri beni önemsiyor" ifadesine katılıp katılmadıkları soruldu ve görevlerinden memnuniyetleri ölçüldü.
"Yöneticim beni birey olarak önemsiyor" diyebilmek motivasyonun doruk noktasındaydı.
Bu uzaktan çalışanlarınızla kurduğunuz insani ilişkiye odaklanmanız gerektiği anlamına geliyor. Ne olursa olsun, satış verilerini kontrol etmek için haftalık aramanızı yapın, ama insanlara da ilgi gösterdiğinizi göstermelisiniz. İnsanların sizi ve işletmenizi saymasını sağlamanın iyi bir yolu, öncelikle onlara önem vermektir.
Etan Smallman; The Guardian, The Times, The Daily Telegraph ve The South China Morning Post gazetelerinde makaleleri yayımlanmakta olan Britanyalı bir gazetecidir.
Kaynaklar:
(1) http://www.cityam.com/1418087411/secret-happiness-good-boss
(2) https://www.nytimes.com/2018/08/06/smarter-living/how-to-deal-with-a-bad-boss.html
(3)https://hbr.org/resources/pdfs/comm/achievers/hbr_achievers_report_sep13.pdf
(4) https://www.artofbrilliance.co.uk/meet-the-team/andy-cope
(5) https://www.hodder.co.uk/books/detail.page?isbn=9781473679450
(6) https://grocerytrader.co.uk/ready-brek-returns-to-tv-and-brings-central-heating-for-everyone/
(7) https://www.artofbrilliance.co.uk/resources/research
(8) https://www.gottman.com/professionals/
(9) https://greatergood.berkeley.edu/article/item/getting_the_ratios_right
(10) https://news.gallup.com/businessjournal/28561/fifth-element-great-managing.aspx