Çalışma arkadaşlarıyla anlaşmak her ne kadar güç olabilse de bunun faydaları da olabilir. Sarah Walker, iş yerindeki farklı kişilik türlerine en iyi yaklaşım yollarıyla ilgili olarak yazar Catherine Stothart ile görüşüyor.
Sorumluluklarını yerine getirmeyen bir ekip arkadaşı, kişilik çatışmaları, iş ve eğlencenin sınırlarını bulandıran bir çalışma arkadaşı veya haksız yere bir başkasının çalışması için övgü alan biri… Ofis hayatında sorun olmazsa olmazdır.
İnsanların işte artan baskılara maruz kalmaları, teknolojinin iletişimi hızlandırması ve sürekli hâle getirmesi ile, iş yerinde hiddetlenmenin sınırları hiç olmadığı kadar genişlemiş gibi görünüyor.
Hepimiz daha iyi anlaşabilsek hayat çok daha kolay olmaz mıydı? Liderlik koçu ve danışman Catherine Stothart birbirimizle etkileşim biçimlerimizle ilgili daha fazla farkındalık kazanırsak bunun mümkün olduğuna inanıyor.
Stothart şöyle açıklıyor: "İletişim kurduğumuzda çoğunlukla niyetimiz olumludur, fakat bazen karşılaşmalarımızın olumsuz etkileri olabilir. Herkesin harekete geçirici, yön verici, enerji verici ve sentezleyici olmak üzere dört kategoriden birine uyumlu bir etkileşim tarzı vardır."
Bu tarzlar 1980’lerde psikolog Linda Berens tarafından geliştirilen kişilik türlerine dayansa da, tüm kişiliğimizin değerlendirmesi anlamına gelmiyor. Bu tarzların ne olduğunu, bizimle ve çalışma arkadaşlarımızla nasıl ilişkilendiklerini anlamak daha iyi iletişim kuran bireyler olmamıza yardımcı olabilir. Stothart’ın How to Get on With Anyone başlıklı son kitabında aktardığı gibi, bunu sağlamak sonunda daha az çatışmaya, daha mutlu ve sorunsuz bir iş yerine olanak tanıyacaktır.
1. Harekete Geçirici
Nasıl tanırsınız?: Harekete geçiriciler işleri hızla bitirmekten hoşlanırlar. Azimli, dürüst ve açık sözlüdürler. Harekete geçiricileri hızlı yürüme ve konuşmalarıyla kolayca tespit edebilirsiniz. Eyleme geçilmediğini hissettiklerinde strese girerler.
Nasıl iletişim kurarsınız?: Harekete geçiriciler uzun toplantılarda öfkeyle saatlerini kontrol eden türde insanlardır. Stothart, bu tarzdaki insanları şöyle tanımlıyor: "Bazen çok sabırsız veya talepkâr görünebilirler. İş yerinde harekete geçirici bir bireyle anlaşmak istiyorsanız onları ne zaman ne yapmakta olduğunuzla ilgili bilgilendirin. Eğer harekete geçirici tarza sahip olduğunuzun farkındaysanız nasıl yavaşlayabileceğiniz ve insanlarla uyumlu olabileceğiniz üzerine bilinçli bir biçimde düşünün."
Harekete geçirici ile nasıl konuşursunuz?: "Bugün saat 17.00’ye kadar bu işi bitireceğim."
Harekete geçiriciye söylenmemesi gerekenler: "Bunu ne zaman yapabileceğimi bilmiyorum, bana kalırsa bunun gerçekleştirilmesi mümkün değil."
2. Yön Verici
Nasıl tanırsınız?: Yön vericiler zamanlarını ayırarak her şeyi düşünen planlayıcılardır. Çok odaklı, sakin ve sistemli bireylerdir. Yön verici bir bireyi, işe adeta bir sınava çalışıyormuş gibi yaklaşmaları sayesinde kolaylıkla saptayabilirsiniz. Stothart, bu tarzdaki insanlar için şöyle diyor: "Bazen yavaş veya çok detaycı görünebilirler."
Nasıl iletişim kurarsınız?: "İş yerinde bir yön vericiyle anlaşmak için onların sizinle planlarını paylaşmalarını sağlayın. Eğer siz bir yön vericiyseniz, çok ciddi biri olarak algılanmamanız için çalışma arkadaşlarınıza biraz daha sıcaklık göstermeniz ve sosyal sohbetlere katılmanız önemlidir."
Yön verici ile nasıl konuşursunuz?: "Net bir plan yapalım."
Yön vericiye söylenmemesi gerekenler: "Farklı seçeneklerle ilgili beyin fırtınası yapmaya ne dersin?"
İş yerinde birçok farklı kişilikte insan bulunur. Çalışma arkadaşlarınızın nasıl iletişim kurduğunu anlamak, onların dilini daha iyi konuşmanızı sağlar.
3. Enerji Verici
Nasıl tanırsınız?: Enerji verici kişiler ofisin maskotudur. Sonsuz bir hevesle görevlere atılırlar ve ister yeni, önemli bir müşteriyi etkilemek için rekabet ister mesai sonrası eğlencesini organize etmek olsun, ofis hayatıyla yakından ilgilidirler. Genellikle katılımcı ve ikna edici kişilerdir fakat diğer kişiler katılım konusunda onlar kadar hevesli olmadığında strese girebilirler.
Nasıl iletişim kurarsınız?: Stothart’ın ifadelerine göre bu kişiler karmaşık görünebilirler ve diğerlerinin kafa karışıklığı yaşamasına sebep olabilirler. Enerji verici biriyle anlaşmak istiyorsanız onlarla iş birliği yapmanın yollarını bulun. Kendiniz bir enerji vericiyseniz sakinleşmeye ve daha az konuşmaya çalışın.
Enerji verici ile nasıl konuşursunuz?: "Bu çok iyi bir fikir, bunu biraz daha tartışalım."
Enerji vericiye söylenmemesi gerekenler: "Bu fikri beğenmedim, bunun bir parçası olmak istemiyorum."
4. Sentezleyici
Nasıl tanırsınız?: Sentezleyiciler her zaman iş yerinde olabilecek en iyi sonucu almak için çabalarlar. Toplantılarda özenli notlar tutmaktan ayrıntılı PowerPoint sunumları hazırlamaya kadar, istedikleri sonucu almak için ellerinden gelenin en iyisini yaparlar. Bunu yaparken, karar almadan önce zamanlarını sonuna dek kullanmayı ve olabildiğince fazla bilgi toplamayı severler. Çoğunlukla iyi dinleyicilerdir ve ofiste oldukça yaklaşılabilir bireyler olarak görülürler.
Ancak Stothart bu kişilerin kararsız ve karmaşık görünebildiklerini söylüyor. Bir proje üzerinde çalışacak yeterince zamanları olmadığını düşünüyorlarsa veya yaptıkları için övgü almazlarsa sinirlenebilirler.
Nasıl iletişim kurarsınız?: Stothart: "Sentezleyicilerle uzlaşabilmek için onlara bir proje üzerinde çalışmak üzere ihtiyaçları olan süreyi tanıdığınızdan ve süreçteki çabaları için övgülerde bulunduğunuzdan emin olun. Eğer siz bir sentezleyiciyseniz ve çalışma arkadaşlarınızla daha iyi geçinmek istiyorsanız daha kararlı olun ve karar aldığınızda onlarla paylaşın."
Sentezleyici ile nasıl konuşursunuz?: "Bunu tamamlamak için ne kadar zaman istersin?"
Sentezleyiciye söylenmemesi gerekenler: "Bana evet ya da hayır olmak üzere bir yanıt ver."
Sarah Walker, Birleşik Krallık’ta iş ve teknoloji konularında yazılar yazan bir gazetecidir.
Catherine Stothart’ın How to Get On with Anyone: Gain the Confidence and Charisma to Communicate with Any Personality Type başlıklı kitabı Pearson tarafından basılmıştır.